Assalamualikum serta Salam Sejahtera Kepada pengunjung Blog PujMAC "Please Sign this Guest Book" sebagai tanda menyokong perjuangan PujMAC dalam arena MTB Sekian Terimakasih

Thursday, December 10, 2009

Kayuhan Putrajaya / Cyberjaya Nite Ride "OFFROAD"

Date: 08_Dec_2009
Time Kayuh: 9.45pm
Distance: 27 kilometer
Maximum DH: 48km/h

Seminggu pujMAC tidak mengadakan official activity, yang ada hanyalah rider2 tegar yang menganjurkan kayuhan PCP dimana tahap gian sudah malampaui segalanya. Diatas kesibukkan tugas juga ramai rider2 pujMAC yang mendiamkan diri buat seketika. Namun program harus diatur agar kelancaran kayuhan serta stamina masih ditahap yang sepatutnya. Minggu ini kami mengatur satu kayuhan Putrajaya / Cyberjaya yang melalui offroad diwaktu malam.

Kayuhan kami kali ini di ketuai oleh David yang sememangnya terkenal dengan kayuhan offroadnya disekitar Putrajaya / Cyberjaya.



Masing2 bersiap sedia untuk berkayuh, maklumla hampir seminggu pujMAC mendiamkan diri. Bila lama tak jumpa dan berkayuh pelbagai cerita yang keluar. Ada yang keluar bersama jentera baru dan tak kurang juga dengan component2 baru.

Walaupun tak kayuh..upgrade tetap upgrade..
Kayuhan kami kali ini disertai seramai 13 rider







Masing-masing sibuk dengan persiapan untuk memastikan kayuhan kali ini mantap dari pelbagai sudut. Sesetengah rider sememangnya teruja bila dengar David nak bawak kayuh OFFROAD sekitar Cyberjaya..lagi la bertambah stimmm..kena pulak OFFROAD diwaktu malam. Disinilah nak uji keberanian rider, stamina serta semangat setia kawan.




Rider baru pada malam itu Saudara Faizal yang turut berminat untuk berkayuh bersama2 kami walaupun dia tahu yang beliau masih baru dalam MTB. Namun semangat untuk berkayuh bersama kami cukup tebal.

Kami pujMAC senantiasa mengalu2kan new rider berkayuh. Soal kuat,basikal tak ok..ini bukan isu yang penting berani menyahut cabaran berkayuh.




Tepat jam 9.45pm setelah memastikan rider semua dah bersedia kami memulakan kayuhan kesekitar Putrajaya sambil melihat keindahan bandar baru yang dibangunkan hasil idea dari Mantan Perdana Menteri Malaysia kita iaitu Tun Dr. Mahathir Mohammad.

Sesungguhnya idea beliau menaikkan bandar Putrajaya sedikir sebanyak memberi ruang kepada pencinta MTB berkayuh disekitar Putrajaya tanpa rasa cemas dan gundah gulana.





Inilah aksi2 rider pada malam itu. Bila dah ramai kena pula ada yang bakar..maka pelabagai ragam yang muncul. Namun tahap keselamatan rider senantiasa dipantau oleh pujMAC member. Shahrin :thumbsup: selaku runner pada malam itu senantiasa memastikan rider pada malam itu mematuhi peraturan semasa berkayuh. Manakala GTNik senantiasa memantau rider di bahagian belakang untuk meastikan tiada rider yang terpisah dari kami. Untuk memastikan kami senantiasa berada dikelompok yang sama alat perhubungan kami iaitu "Radio Ga Ga" senantiasa memantau.



Pasangan kembar "YETI" :thumbsup: pujMAC..senantiasa seiring bila berkayuh. Diman keluargada GtNik :thumbsup: disitulah ada Yeti.

Yeti yang telah berehat hampir 2 minggu kerana tugas beliau mencemburui beliau berkayuh, sudah pasti ini satu cabaran baginya.







Sedang dok syok layan berkayuh, tiba2 David terpaksa berhenti kerana beliau merasakan yang peformance basikalnya tidak ditahap yang sepatutnya. Bagi memastikan tidak berlaku pekara2 yang tidak diingini, David mengambil keputusan untuk melihat bikenya..tiba2 terpancul dari mulutnya... "CELAKA!!!" rupa2nya tayar bikenya bocor.

DIsinilah semangat MTB mula terpancar dari rider, menolong apa yang dirasakn patut untuk memastikan kelancaran kayuhan dapat disegerakan.




Masing2 sibuk memerhatikan David membetulkan tayarnya..nak tolongpun ini pekara mudah..so kami pakat2 dok perhatikan saja..disamping itu memberi moral support to David disamping itu ada juga try to measure masa yang diambil oleh David menukar tiub.









Ini kata2 David yang dipetik dari shoutmix.
David 1st time gua tyre pancit....besok beli nombor....achik kena taik...itu ong ong lo:D



Wajah ceria David setelah menukarkan tiub tayarnya..melihatkan pada masa itu..David berjaya memasang tiubnya dalam masa 10 minit...ha..ha...










Kami meneruskan kayuhan menuju ke OFFROAD dimana track yang senantiasa menanti kedatangan rider tegar pujMAC. Masing2 dah tak sabar nak cecah tayar di OFFROAD. Untuk pengetahuan semua layan OFFROAD diwaktu malam tak sama tahap stimnya diwaktu siang. Keseimbangan badan, bike handling dan memerlukan ketajaman mata serta fokus yang tepat untuk melayari track OFFROAD diwaktu malam. Siapa yang pernah layan..tahulah stim ke tidak.



Chyi, masuk kali ini dah 2 kali joint pujMAC Nite Ride diputrajaya. 1st ride together his wife...tapi malam ini alone. Mengikut katanya bike for his wife dah kena jual..maybe looking for fulsus. Apa lagi Chyi kalau ada fulsus boleh cucuk Achik yang sentiasa membakar rider pujMAC dengan fulsusnya.








Faizal a.k.a Zixon, 1st time follow pujMAC ride. Mengikut katanya dia nie new rider ODO meterpun baru 12okilometer. Selepas melayari track Putrajaya & Cyberjaya beliau sempat sms saya.
Zixon: Alhamdulillah ok, badan ringan,lewat sikit masuk office pagi nie kena fire drill plak, 1st time kayuh malam 1st time offroad, boleh join lagi next ride putrajaya.
:thumbsup::thumbsup::thumbsup:





Inilah detik2 yang dinanti2kan oleh rider tegar. Betapa OFFROAD Nite Ride sememangnya dinanti2kan oleh rider tegar. Pengalaman di ECC dan juga Kota Warisan benar2 membuatkan rider pujMAC lebih suka layan OFFROAD diwaktu malam. Climbing waktu malam tak sama climbing diwaktu siang. Jika anda tewas climbing diwaktu siang sudah pasti diwaktu malam akan berjaya, mungkin suasana agaknya.






Keasyikkan layan OFFROAD diwaktu malam sememangnya memberahikan. Kena pula ada yang suka bakar2 macam achik..tu yang lagi hapening. Achik memang dikenali didalam pujMAC tukang bakar. Namun ciri2 keselamatan harus diberi tumpuan yang sebaik mungkin.


Stim tak? bila lihat offroad climbing diwaktu malam. Mungkin tidak dapat dirasakan oleh orang yang tidak meminati MTB. Tapi yang gila MTB..sudah pasti meleleh air mazi bila lihat single track, DH, climbing dan juga technical trail.

Yang pasti Jayen ,Achik dan a few rider malam itu..memang melayari bike mereka hingga to maximum. Sehinggakan ada yang race di single track apabila DH



Lihat saja wajah2 rider pada malam itu. Kata2 yang sempat dipetik oleh Asri
:(( a.k.a IBIS panjat lagi ke? Ada lagi bukit? . Itulah kata2nya yang terpacul dimulutnya. Tapi malam itu Asri :(( a.k.a IBIS bawak Santa Cruznya....maybe PujMAC Nite Ride OFFROAD Kota Warisan beliau akan bawa IBISnya.



Nie lak masa climbing diwaktu malam..memang teruja habis..yang seronoknya bila berkayuh dan melihat lampu2 led rakan2 dan disitu dapat kita lihat lampu led berputar kekiri dan kekanan kerana rider masing2 dok push to climb. Disinilah tahap handling bike memain peranan dan juga penukaran gear amat penting.







Setelah penat climbing dan rider tegar sudah sampai kepuncak...kami terpaksa menunggu kedatangan para rider lagi. Bagi Rostan bukit bukalah satu pekara yang susah baginya...tapi bagi aku..pehhh..cam nak muntah la jugak.


Ini wajah rider's apabila sudah mencapai puncak. Ada yang tersenyum, ada yang cuba memaksa untuk senyum dan ada juga yang menyedut udara seperti lembu kena sembelih. Tapi bagi kami ini adalah adat dalam MTB.

Kayuh tak perlu dipaksa yang penting enjoy dan puashati pada malam itu. terutama fokus kami selaku pujMAC memastikkan new rider teruja.






Masa rehat digunakan sebaik mungkin. Ambil nafas, minum air dan ada juagk yang cuba bakar membakar diantara sesama rider. Istilah bakar nie bukanlah nak kondem rider..tapi nak kasi rider bersemangat untuk terus berjuang.



Lagi climbing..climbing dan climbing...itu sudah pasti. Sebenarnya climbing diwaktu malam tidak sedikitpun rasa penat mungkin faktor cuaca dan juga persekitaran diikuti pula perasaan takut tinggal sorang membuatkan rider climbing selamber aje...

Tak pecaya?..apa kata follow sekali..mesti tahu puncanya...






Susana persekitaran diwaktu malam..memang menaikkan bulu roma..so pada yang takut2..sila duduk rapat2 atauppun bila kayuh jangan pandang belakang!!!




Achik "Raja Bakar" bagi pujamc...sempat memberi satu pose yang istimewa...nak tahu kenapa dia pose sambil menutup giginya..nak tahu kisahnya selak2 la shoutmix..pasti tahu kisah sebenarnya.
:drool::drool:







Inilah susasan Nite Ride...best2..yang pasti David tahu citrasa pujMAC Team member's. Next time bawak lagi offroad yang ganas2...best2...



GtNik
:buttrock:..sweper pujMAC. Bukan mudah jadi sweper. Tahap kesabaran amat perlu. tugas beliau memastikan rider berkayuh didalam kumpulan dan juga melihat kekutan rider disampin memberi tips2 yang berguna untuk pengendalian basikal.

Kalu tak pecaya next time kayuh dengan GtNik :buttrock:..banyak ilmu yang akan diturunkannya.





Cuba perhatikan petikkan2 gambar ini. Anda dapat meraskan sendiri kehebatan rider pada air muka mereka. Ada muka letih.muka senyum kelat dan pelbagai. tepuk dada tanya selera.:drool::drool::drool:




Jayen 2nd "Raja Bakar"...lihat kehebtannya...sambil tunggu rider2 yang lain..beliau sempat membakar power styicnya. Maybe ambik power agaknya atau mungkin pada malam tu kayuhannya tidak ditahap maximum.


Jayen : & Achik : memang sesuai dipanggil "Raja Bakar" untuk rider2 yang lain.







Ini adat biasa dlam MTB..tak boleh kayuh..julang basikal. Masa nilah baru tahu kenapa basikal kena diringankan. Mana taknya..kalau tenaga dah kehabisan kena pula julang bike..emmm...disini baru tahu yang bike anda ringan ataupun berat.
Tapi yang penting kayuhan kena mantap..basikal ringan or berat itu pilihan ke2.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:


Kayuhan hampir sampai kepenamat. Laluan yang seakan2 melalui satu tapak pembangunan yang besar akan dilakukan disekitar Putrajaya. Tapi yang bestnya..bila sampai dikawasan ini..kami disambut dengan laungan dan pekikan anjing2 yang menjaga kawasan ini.

Dalam hati aku..mula berdetik...berkayuh sambil sebelah tangan lagi memegang batu...:):)






Sememangnya kayuhan kami pada malam itu tak mampu diceritakan detail didada blog. Kerana pengalaman ini hanya dapat dirasai oleh rider2 pada malam itu.:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:




Masih sempat posing sambil menunggu rakan2 yang lain sampai..sebnelum menamatkan kayuhan kami pada malam itu. Yang pasti kayuhan Putrajaya / Cyberjaya sememangnya terbaik lead by David :thumbsup:.

Next ride cari lagi track yang lagi mangancam.B-)




Setelah penat berkayuh, inilah masa yang paling sesuai untuk para rider menceritakan kayuhan, info2 terkini seperti Jamboree dan tak lepas juga membicarakan mengenai hala tuju pujMAC.

Disamping itu juga inilah masanya para new rider mengabil kesempatan berkenalan dengan lebih rapat sambil bertanyakan pendapat & tips pada otai2 MTBB-)B-)B-)B-)








Wajah2 kegembiraan dari rider setelah penat berkayuh,layan pulak makan dan disulami dengan "Air 3 Layer"....ak tahu air apa..mari joint MTB..pasti tahu air apa.

Yang pasti selaku blogger mengucapkan thanks pada pujMAC rider yang menjalankan tugas2 mereka dengan baik sekali. Terutama David selaku "Leader", Achik "Cameraman", Shahrin "Runner" Yeti "Radio Ga Ga dan yang paling best GtNik selaku Sweper:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:



1 comment: