Assalamualikum serta Salam Sejahtera Kepada pengunjung Blog PujMAC "Please Sign this Guest Book" sebagai tanda menyokong perjuangan PujMAC dalam arena MTB Sekian Terimakasih

Monday, December 21, 2009

MTB Central Vs MTB North

Trail: Kiara
Date: 18_12_2009
Rider's: 40 MTB rider

Hasil perbincangan yang dirancang sekian lama dengan MTB rider dari utara terutama saudara Nasrul atau lebih dikenali serata MTB rider's dan blogger iaitu Lontruth kami telah menjalankan satu program MTB Northen & Central dimana jadual yang begitu ketat sekali. Dimana program kayuhan kami adalah seperti jadual berikut.

Date: 18_12_2009
Masa: 8am
Trail: Kiara

Date: 18_12_2009
Masa: 3.00pm
Trail: Putrajaya (PCP)

Date :19_12_2009
Masa: 8.00am
Trail: FRIM Kepong.

Melihat dari jadual yang kami bentangkan..sememangnya mencabar serta memerlukan tenaga mental & fizikal yang begitu kuat. Tapi inilah semangat MTB yang tak dapat dipisahkan dari rider2 tegar. Kami pujMAC mula mengaturkan langkah dengan menjemput rider2 central dengan menggunakan sms,blog shoutmix serta Facebook untuk memeriahkankan lagi Kayuhan MTB bersama Gang Utara. Setelah berusaha keras bagi meastikan program ini berjalan dengan lancar maka hari yang dinanti2kan tiba, alhamdulillah ramai rider yang turut serta pada hari itu, diantaranya Team Kayuhbeb, Beskal.com, Haitsan & Gang, Team ROP, Satu Biking dan individu rider. Sesungguhnya media electronic memainkan peranan yang begitu besar sekali dan ditambah pula dengan kemahuan dan keinginan MTB rider. Satu tepukkan yang gemuruh harus diberikan buat diri sendiri kerana menyahut cabaran "Kayuhan Bersama MTB gang Utara"

Disamping itu pujMAC memohon kemaffan jika ada mana rider & team yg turut serta tidak disenaraikan didada blog memandangkan begitu rami para MTB rider yang turun pada masa itu.

Manakala rider2 dari utara yang datang pada hari itu adalah Yamien, Redflag Team, Lontruth, Zan Penang,Tandope ,Mizi Kulim dan beberapa individu rider yang tak mampu aku ingatkan.



Seawal pagi kami mula sampai di perkarangan deretan kedai yang berhampiran dengan KHS Kiara dimana disinilah para MTB rider meletakkan kenderaan mereka. Melihat keadaan sekeliling kereta yang diletakkan rata2 disini dipenuhi dengan "roof rack" serta "back rack" sudah menjadi kebiasaan dikawasan ini.




Sesampai kami diperkarangan Kiara kami sempat bersarapan dan berkenal2 dengan MTB rider dari utara.


Masing2 sibuk melayan tetamu yang hadir sambil menunggu sarapan yang tak kunjung tiba. Dari airmuka MTB rider dari Utara terpancar wajah keletihan, maklumla mereka sampai diKL pada pukul 3am dan pukul 6.30am sudah mula bergerak ke Kiara.



Setealah selesai menjamu selera maka kami bersiap0sedia untuk malayan Kiara Trail.

Sememangnya kali ini begitu ramai rider yang turt serta.









Rider masing menyediakan jentera yang terbaik pada hari itu. Nafsu sudah mula mebuak-buak apabila menyentuh jentera masing2 Ini adalah kali pertama MTB Gang Utara melayari Kiara trail begitu juga pujMAC.



Oleh kerana ini adalah kali pertama pujMAC melayari trail Kiara, aku selaku blogger berbincang dengan Azrul dari Kayuhbeb mengenai Kayuhan kami.

Dan kami decide kayuhan Kiara kali ini diketuai oleh Joe dari Damansara yang sememangnya expert dengan Kiara Taril.








Setelah kata sepakat diambil dan sedikit perbincangan dipersetujui..kami beramai2 menuju ke pekarangan kiara Trail.



Sebelaum semua rider menjamah Kiara Trail sedkit penerangan diberikan sambil memperkenalkan rider2 yang bertugas pada hari itu. Yeti_K & Jayen selaku Medic, GtNik selaku sweeper, Jo selaku Leader manakla aku & Sahrin selaku runner pada masa itu.








Semua rider tekun memberikan tumpuan mengenai Kayuhan Kiara bersama Gang Utara




Sebelum masing dah nak bernafsu untuk melayari Kiara Trail kayuhan kami dimulakan dengan bacaan Doa dari Jayen_pujMAC memohon agar kayuhan kami ini dilindungiNYA.









Lihat saja jumlah rider yang turun pada masa itu. Seolah sudah seperti satu Mini Jamboree. Tahniah kepada yang turun pada hari itu dengan ucapan "terimaksih"





Maka mulalah acara Kayuhan kami...pehh bila dilihat mula2 dah start climbing..sememangnya memerlukan tenaga yang kuat serta kayuhan yang mantap sebelum mencecah roda MTB ke OFFROAD.

Tapi melihatkan sejumlah ramai rider yang turun..semangat terus membara untuk climbing..






Wajah2 rider yang terus climbing dan climbing..ada yang rasa seronok..tak kurang juga dah mula nak start menyumpah seranah...bagi yang baisa menyertai Jamboree ini bukanlah satu pekara yang pelik....

Lihat aksi2 climbing dari Rider-rider yang turun pada masa itu...







Setelah merasakan penat climbing maka kami mula samapi di CP1 dimana semua rider berkumpul pada masa itu...kesempatan menunggu para rider's yang lain samapai..para rider yang lain sempat bertanya khabar dan tak lepas peluang memerhatikan bike para rider's yang lain.







Kata yang sempat dipetik dari Achik Face Book:-
MNazz Riy
Beskal yg sama taraf....tp berlainan pada perut.....huhu....
Abe Chik
jejak kasih jumpa member lama ni..

Wajah rider yang dah termengah2 climbing..tapi bila pic diambil masa mula control macho...




Setelah semuanya rider's sampai maka acara kemuncak melayari OFFROAD sudah bermual..disinilah dapat anda lihat samada rider tegar, gila-gila dah mula merasuk jiwa para rider's yang lain.

Bagi yang mengemari OFFROAD single track,switchback ini adalah mainan mereka..dan mulalah mereka hilang dari pandangan...






Aksi para rider's di single track OFFROAD...meleleh jgn ceruta la..semua dah klimaks sehingga tak dapat dibendungkan lagi...


















Lihat saja aksi mereka yang sempat dirakamkan oleh pujMAC cameraman...memang layannnn..dah tak terfikir apa yang bakal menjelma...inilah MTB rider..dari pemalu dah mula tunjuk taring....








































Abang jem dari Redflag Team, atau lebih dikenali sebagai Chif bagi pihak rider utara.












Bro Mizi dari Kulim, tidak juga melepaskan peluangnya melayan Kiara Trail.












Aksi2 para rider's mula sampai ke klimaks....sampai nak shoot picpun tak berapa nak sempat...


















MTB rider malayan switchback yang terdapat di Kiara Trail...melihat dari keadaan track sememangnya licin dan memerlukan kawalan yang begitu baik..jika tersilap..pasti anda menyembah bumi.







Aksi Azrul dari kayuhbeb Team...menunjukkan skillnya melayari switchback yang terdapat di Kiara Trail.









Ada yang teruja..ada yang sedikit gentar..ada yang berjaya..dan ada yang kecundang..namun kepuasan yang paling utama....



















Lihat saja aksi rider pada kayuhan itu..silap pengendalian alamtanya mencium bumi...cuba perhatikan pic diatas..ada rider yang dah mula mencium bumi....he..he...




Aksi Shahrin melayari swithback..kalau lepas sememangnya seronok..kalau kecundang lagi seronok....

















Ini salah satu trail yang membuatkan rider layan habis...kayuh tu maximum...dan corner yang tajam...pengendalian bike paling perlu..didalam kiara trail..














Aksi Tandope di Kiara Trail

















Aksi Zan_Penang di Kiara Trail













Bro Mizi dari Kulim melayari Kiara Trail..










Aksi Wan Blizt di Kiara Trail...
Assry Nasir
Wan next time kita race lagi kat single tack...
Asri Ghani
Wan kuat berlakon, naik bukit tolak. bila masuk hutan batang hidung pun tak nampak
Assry Nasir
Sparing partner nie..race kat single track...memang layan..
Muhd Nasir Abdul Rahman
patut la dia dok habaq nak tukar basikal ke freeride
Ridzwan Aziz Abd Rani
hahaha..manada kuat..tp my middle
Asri Ghani
tengok fork tu ... panjang beb ..




Bagi Gang2 Utara track Xcounrty adalah satu yang biasa bagi mereka..cuma mereka kekurangan trail2 yang mencabar seperti FRIM,Kiara & PCP.








DIsini para rider dijamukan denagn aksi lompat dari MTB rider Northern dan tak kurang juga MTB Central.

Selepas berkayuh kami mula memasuki trail Rock Garden & Carnival...di trail ini masing dah mula teruja dan pujMAC Cameraman tak mampu menahan nafsu untuk turut serta malayan trail ini..dan kayuhan seterusnya tak dapat dihidangkan dengan gambar2 aksi para rider's kerana masing2 dah mula naik hantu...

Harapan pujMAC agar semua rider berpuashati dengan program yang diatur dan seandainya ada kekurangan kami memohon kemaffan kerana sesungguhnya kami telah mencuba sedaya upaya yang terbaikl buat MTB Nortthern dan juga Central.

Kayuhan kami berkahir sekitar Jam 11.30am dan harapan dari pujMAC agar MTB Gang Utara meras puas melayari Kiara Trail...kayuhan kami disambung ke PCP disebelah petangnya pada tarikh yang sama jam 3.00pm.

No comments:

Post a Comment