Assalamualikum serta Salam Sejahtera Kepada pengunjung Blog PujMAC "Please Sign this Guest Book" sebagai tanda menyokong perjuangan PujMAC dalam arena MTB Sekian Terimakasih

Wednesday, December 16, 2009

Kayuhan Putrajaya / PCP

Distance: 27Kilometer
Maximum Speed: 38.6Km/h
Total Rider: 15 Rider Tegar

Seperti biasa jadual Kayuhan pujMAC sudah lama terbentang didada blog untuk tatapan dan perancangan para rider untuk mengikuti kayuhan anjuran pujMAC. Disamping itu juga pujMAC memperluaskan kenalan2 MTB di dada Face Book bertujuan untuk mengenali rider2 MTB dari pelabagai sudut dan negeri. Sesungguhnya media electronic benar2 memainkan peranan dan satu tool yang cukup berkesan. Kami dipujMAC mengucapkan ribuan terimakasih diatas kesudian para MTB rider menyertai kayuhan anjuran kami..insyaallah dari masa kesemasa kami juga cuba memperbaiki setiap kelemahan yang kami ada.

Selasa 15_12_2009 tepat jam 6.30pm hujan mula turun dengan lebatnya..aku dah mula berdetik...didalam hati..adakah peluang berkayuh pada malam ini..tiba2 mobile aku mula berbunyi bertali arus..itu menandakan sms kunjung tiba, dalam hati dah boleh agak siapa yang sms...kita amati setiap sms yang aku terima...

Yeti_K: chif malam nie kayuh mana??
Fimi_ROP: Malam nie kayuh road ke offroad?
Fimi_ROP: Ramai ke?
GtNik: .....he..he..(yang sebelum tu tak yah cerita la..secret) malam ni on ke...ujan sini

Mat Livina: Jadi ke kayuh malam nie?

Asri a.k.a Ibis: Jadi ke?
Jayen: Fuh!mesti best kayuh malam nie...he..he..(rider tegar pujMAC)

Jayen: ok...layan tetap layan...
Mat Livina: Kat sane ujan tak?
Fimi_ROP: Hujan ke kat Putrajaya?
Mokhtar_MTB: Salam! Sorry lg 1x aku terperangkap kt tpt keje! Br nak balik! xdpt join lagi nampaknya

Achik: Sorry..Xdapat turun la...(dalam hati terasa pelik..)


Itulah serba sedikit sms yang aku dapat..dan kena reply...inilah tugas sebagai penganjur..kalau nak berkira..memang tak terkira..tapi atas dasar semangat MTB aku gagahkan juga...mereply sms kawan2...selalunya aku reply kepada rider2 yg tegar2 saja la...

Kami sampai di Putrajya tepat jam 9.20pm..kerana aku fikir sdisebabkan hujan maybe tak ramai yg datang dan mungkin lewat. Ramalanku benar belaka...biasa lah...berdasarkan pengalaman 1 tahun bermain MTB.




Para rider's malam itu ada yang sudah bersedia dan tak kurang jugak yang baru nak bersedia. Ini adalah pekara biasa kepada rider MTB. tak kurang juga yang dah lama sampai..tapi tak bersedia-sedia...mungkin ini kategori orang last minute..

Namun pujian harus diberikan kepada yang turun malam itu.






Sedang dok bersiap sedia..tiba hujan reyai2 mula turun di Putrajaya..sedikit memeranjatkan kami para rider, hasil perbincangan aku dan David a.k.a Daud(hanya rider yg turun malam itu saja tahu kenapa Daud...he..he...) kami mengambil keputusan meneruskan kayuhan..alang2 menyeluk biar rasa lega...(pepatah baru nie....) beginilah kalau dah namanya rider tegar..tak kira hujan..kayuh tetap kayuh...dan aku mula teringatkan zaman kanak2 berkayuh didalam hujan...tapi itu dulu zaman kanak2..kini dah dewasa yg almost expired tapi masih bermain hujan....(hish...hishhh..)



Kami menerusakan kayuhan kami di Putrajaya..dalam kepala hotak masing dah teruja nak layan OFFROAD kat PCP...aku rasa tak pernah lagi mana2 rider dok layan PCP waktu malam...entah kenapa sejak akhir2 nie pujMAC gemar sungguh layan OFFROAD diwaktu malam..mungkin dah jatuh cinta agaknya dengan sisana OFFROAD diwaktu malam...








Sepanjang perjalanan kami..terutama dipersimpagan trafic light..kelihatan pemandu & penumpang kereta,bus,van,MPV menjeling kearah kami..mungkin ada sesuatu yg diperkatakan..mungkin ada yang berkata..bestnya..syoknya..."GILA" dan sebagainya. Tapi inilah realiti..apabila seseorang sudah meminati sesuatu hobi..dah tak kira apa juga keadaan...



Suasan tarmac di Putrajaya yang basah lagi membuatkan para rider's merasa benar nikmatnya..apa taknya..depan belakang air terpercik kemuka...tapi inilah kepuasan yang tidak dapat dirasakan kepada para rider's yang lain dok berpusing2 didalam selimut...

Aku malam itu terpaksa mengambil tugas achik sebagai cameraman setelah VISAnya tidak dapat diperbaharui..(kepada achik...cepat cari jalan yang terbaik untuk renew VISA...)



Kami sampai di perkarangan PCP, hati mula bergelora membuak2 tak sabar nak terjah PCP...bukit seolah2 melambai kami malam itu...sementara menunggu "GREEN LIGHT" dari David a.k.a Daud (he..he...) kami berehat sebentar diperkarangan PCP..bila berehat aku sempat berlegar dan berkenalan dengan new rider's...antaranya:_



Bro Lokman a.k.a Lob Turnner 1st time joint kayuhan pujMAC, mengikut info yang aku dapat Bro nie gemar betul pakai baju celoreng askar...mungkin minat beliau terhadap tentera terlalu tinggi oleh kerana tak dapat masuk tentera..tu yang samapi sekarang masih memakai baju celoreng..nasib baik dikayuh tak bawak M16.









Adik Zam, tengok basikalpun dah tahu ganas nie..kena pulak faktor umur yang berdarah muda..pantang nampak bukit yang menonjol-nonjol mula nafsu begelora..semua nak dilompatnya. Ini mungkin bakal Raja DownHill pujMAC satu hari nanti..tak mustahil....cuma perlu digilap skil dan didisiplinkan..insyaallah akan berjaya satu hari nanti.







Bro Taslim dari Kota Warisan, 2nd time follow kayuhan pujMAC dimana 1st time follow di Nite Ride "OFFROAD" Kota Warisan sebelum turun kayuh sempat chatting dgn beliau di FB. berdasrkan ceritanya seolah2 tak dapat joint kayuh..tapi itulah kalau dah tegar..tetap tegar...akhirnya muncul jugak...

Mengikut info beliau OFFROAD di KLIA lagi stimmmm!!! so aku akan decide turun OFFROAD KLIA satu hari nanti...just ready Bro..






Bro zixon
(berbaju oren) 2nd time follow kayuhan pujMAC. Mengikut infonya beliau baru saja pulang dari Terengganu kerana urusan kerja...ini lagi satu rider tegar jugak belum sempat mesra2 dengan family dah nak berkayuh...cuma satu harapan aku..kayuh2 jugak family jgn dilupakan..risau satu hari nanti aku terima sms nak tumpang tidor lak...







Suasana di perkarangan PCP..kepada yang dibiasa turun ini adalah tempat harian mereka..cuma suasana malam lebih teruja...dalam kepala hotak kami..bestnya..layan OFFROAD PCP track basah..licin..sialp2 ada yang makan makan tanah ataupun cium pokok...



Fimi dari team ROP...dah lama tak follow kami..tapi pasti mengikuti perkembangan..tu yang nak kayuh jugak..tu..baru aku tersedar yang belaiu telah menukarkan framenya ke BMC...diam2 dah upgrade...upgrade..upgrade..inilah keje MTB rider...










David & Amir..pakaian sedondon..(nasib baik aku tak pakai jugak malam tu) Amir..salah seorang rider pujMAC yang dah lama tak berkayuh diatas kesibukkan tugas hariannya. Sempat berjumpa dengan aku malam itu memperbaharui VISAnya (he..he..tapi aku tak kasi lama..after 3 month kena renew semula..)

Beliau sempat berkenal2 dengan new pujMAC member's...





Bila dah lepak lama..maka pemangsa mula mencari mangsa...so cik Da kena lagi malam itu..ada saja yang diperkatakan dengan bike Cik Da. Yang tak tahan tu ada org nak offer modified bike Cik Da dari size 17 ke 15. Tapi Cik da seperti biasa la...muka selamber dan rilek aje..

Beliau sempat mencuba salah satu bike malam itu..komenya..fuhh ringan dan best..so apa lagi Cik Da..mesin credit card kami ada..just bawak aje Credit cardnya..







Cuba teka siapa nie?..Fuhh dah ada lampu kat atas helmet? Ganas!!!! dari masa kesemasa perubahan demi perubahan dah menjelma...patutla malam tu kayuh macam terang satu Putrajaya..rupa2nya ada orang pakai lampu atas Helmet...cuba teka siapa??? anda cari sendir..past tahu jawapannya...tahniah..pastikan jumaat nie ada lagi improvement...




Sementara menunggu Jayen membodek pak guard yang menjaga kawasa PCP kami teruskan xtvt kami...mencari pemangsa..dan disilah nama daud terus bergema dan bergema... tapi nyata kepulangan Jayen bertemu dangan Pak Guard menuju jalan buntu..(tak pandai langsung Jayen mengayat!!!) . So David mengambil tugasnya bertemu denag Pak Guard dengan rasa megah dan bongkak....




Disinilah David menggunakan kepakarannya membodek "Si Ane" agar dibenarkan layan PCP..tetapi ternyata "Si ane" menjalankan tugasnya dengan penuh dedikasi. Namun kepakaran David tidak dapat dibantah oleh "Si Ane" dan beliau akur membenarkan kami layan PCP..tetapi cuma road sahaja.









Finally kami dapat meneruskan kayuhan kami di PCP sambil berkayuh ke menuju ke PCP kami tak henti2 memuji "Si Ane" sambil berjanji berkali2 yang kami tidak akn turun "OFFROAD"

So kami meneruskan kayuhan kami menuju ke PCP...tiba aku terasa yang kepala aku dikiri dan kanan terasa sakit yang amat sangat..dan aku mula meraba2..rupa2nya 2 tanduk aku muncul...






Sambil mengosok2 tanduk, aku mula merpati Shahrin untuk meastikkan tanduk beliau muncul jugak...ternyata tanduk Shahrin lebih tinggi dari aku rupanya..So apa lagi..aku pakat dengan Shahrin layan OFFROAD...kat track 1...manakla yang lain layan tarmac climbing...

Oleh kerana aku dan Shahrin layan track 1 ..memang teruja..climbing..s/back memang layan...sekali sekal..hampir terbabas...namun skill dah byk kali layan so masih boleh control..aku lihat shahrin masih cuba dan mencuba...(rugi achik tak ada..kalau tak...mesti best...)




Kami bertemu di wakaf track 5...so lagi sekali tanduk aku dan Shahrin terasa terjojol2..so apa lagi..layan..manakala yang lain layan Climbing Tarmac...semua rider dok cuba climbing..dan climbing..pada yang power ini adalah celah gigi..tetapi yang kekurangan power....ini satu pengalaman yang menyakitkan...








Setelah semua rider dapat melepaskan hajat layan PCP kami meneruskan kayuhan pulang..sedang dok layan bike Yeti_K kekejangan...apa lagi..rupa2nya pancit..so sekali lagi kayuhan kami terbantut..bila difikirkan sejak akhir2 ini kerap betul kayuhan kami ini mengalami pancit tiub. Mungkin ada sesuatu rahmat agaknya...




Perjalanan pulang kami...kami berlegar2 disekitar Alamanda putrajaya..sambil melihat susana disekitarnya. Aku mati2 pecaya yang leader kayuhan pulang ditake over oleh Jayen untuk berpusing melihat suasana malam diAlamanda..tetapi rupa2nya Jayen telah kesesatan...Cisss..tak leh jadi leader rupanya lagi...si Jayen nie....(so apa lagi up la Garmin...)





Tapi yang pasti kami meras begitu enjoy semalam..kayuh tarmac,offroad, rempittt..dan pelabagi...terasa betul seronok tanpa menghiraukan yang hujan menimpa kepala..yang pasti layan.
Perbualan kami tidak berkahir disini sebaliknya disambung ke Mamak shope....


Masing dah terasa kelaparan..maklum la kayuh didalam waktu yang dingin mebuatkan perut bergelora dan terus bergelora....




Lihat saja Jayen...tengok mukapun dah tahu lapar dan dahaga..tapi warning diberikan padanya..sebab malam tu tak bawak GA..GA..susah nak communicate..

Next time kayuh mesti bawak GA..GA..dan medic equipment.








Wajah2 rider yang kebuluran...sudah tak hirau apa yang berlaku..yang pasti peruta harus diisi dan dipenuhi setelah tenaga habis terkeluar...





Alat komunikasi pujMAC, inilah satu2nya alat yang cukup bagus dibawa bila berkayuh..senantiasa hubung menghubungi bagi memastikan keadaan dapat dipantau dan jarak diantara rider's tidak terlalu jauh.










Ini pila Air minuman rasmi pujMAC...air 3 layer...bila kena pehhhh..memang leleh...tak caya cuba la...sedap..manis..dan berkrim..

Tapi dinasihatkan jgn minum slelau..







PujMAC mengucapkan terimakasih kepada semua rider's pada malam itu dan juga pujMAC member's yang nmenjalankan tugas2 mereka dengan dedikasi dan tanpa rasa atas arahan.."KEEP IT UP"..bertemu lagi di Kayuhan bersama Gang Utara (walaupun diclaim oleh org lain...) yang pasti kita akan terus berjuang dan berkayuh demi MTB.

No comments:

Post a Comment