Assalamualikum serta Salam Sejahtera Kepada pengunjung Blog PujMAC "Please Sign this Guest Book" sebagai tanda menyokong perjuangan PujMAC dalam arena MTB Sekian Terimakasih

Thursday, September 24, 2009

Kayuhan Offroad Raya Ke3

Venue: Felda Jelai N9
Time: 7am
Distance" 39.7kolometer
Maximum DH: 60km/h

Alhamdulillah Syawal menjelma, saya pecaya semua para muslim & muslimat sibuk meraikan Aidilfitri bersama ahli keluarga yang tersyang, begitu jugak dengan gang pujMAC. Aku kali ini beraya di N9 Darul Khusus, dah sememangnya aku akan bergilir2 berhari raya dengan keluarga. Selesai sembahyang Hari Raya Aidilfitri. Aku selaku anak sulung dlm family sebelah wife aku terus mengajak adik beradik yg lain menziarahi pusara "ARWAH AYAH MERTUA" yang telah kembali kerahmatullah pada tahun 1999 sambil membacakan "SURAH YASSIN" dan aku jugak tidak melepaskan peluang membacakan "Surah YASSIN" buat "ARWAH AYAHKU" yang telah kembali kerahmatullah pada tahun 1997 dan selamat disemadikan di "TANAH SUCI MEKAH" selesai di pusara kami bergerak kerumah saudara-mara sebelah arwah ayah mertuaku...selaku anak sulung aku kena menjadi leader dari pelbagai sudut..walaupun dalam keluargaku..aku adalah yang bongsu.

Pada syawal yang ke2 kami menziarahi keluarga sebelah ibu mertuaku..setelah penat beraya sakan..pd sebelah petangnya aku mengambil peluang ronda2 sekitar kampung..tiba2 hatiku terpandang akan kawasan yang berbukit-bukau..yang benar2 menarik perhatianku serta menaikkan syahwat aku..emmm..otak mula berputar2 melihat keadaan sekeliling. Dalam hatiku..aku mula mencari peluang untuk berkayuh..memandangkan cuti kali ini aku bawak MTB aku sekali...

Setelah berbincang dgn family..pada raya ke3, program hanya akan berjalan selepas tengahari..so aku apa lagi..pucuk dicita ulam mendatang..esok pagi mesti layan...

Seawal 5.30am aku dah bangun.selesai menunaikan sholat subuh..aku breakfast..dan tepat jam 7am aku mula menunggang basikal aku menuju ketempat yang menjadi ingauan...



Tepat jam 7.15am..aku mula terjah kekawasan kebun getah Felda Jelai 4, kawasan kebun ini telah mengalami penanaman semula..anak2 getah masih kecil..so aku kena habis sebelum pukul 10am..kalau tak mahu terbakar badan aku dengan kepanasan..

Track yang sememangnya menjadi idaman dan igauan kepada peminat MTB







Pemandangan sekeliling yang sememangnya menarik diwaktu pagi..cuaca yang terang dan memihak kepada aku kali ini....kurniaan ALLAH S.W.T sempena adilfitri...

Bila cuaca menarik mudahlah para muslimin dan muslimat berkunjung serta zarah-menziarahi.









Track yang sememangnya menarik..so aku mula climbing ada bukit yang pertama..dalam hati tertanya2 mampukah aku climbing..memandangkan dah lama jugak tak berkayuh "OFFROAD" sempena ramadhan yang lepas.

Ternyata kayuhan malam sempena ramadhan sedikit sebanyak memberi stamina kepada aku.






Track yang penuh dengan climbing dan DH..jalan yang cantik membuatkan aku lagi teruja layan..DHnya sungguh memberi keyakinan untuk aku layan...pehhhh..kalau semua gang pujMAC ada mesti haru biru dibuatnya...

Lihat sajalah tracknya..emmm..amacam ada berani?????







Pilih saja laluan mana yang hendak dituju, bukit mana yang hendak diclimbng...tepuk dada tanya selera...

Semuanya bukit..yang cantik pemandangannya..aku lagi bertambah semangat untuk climbing dan terus climbing...

Track seperti ini tidak terdapat diKL, kalau ada seiras2 dengan track Jamboree Kedah.





Climbing bukit ke2...ternyata..stamina aku diuji sepenuhnya...

Bukit yang panjang serta mendongak..tak dapat aku nak lukislan didada blog...memadailah aku sediakan picture aje buat and sendiri tafsirkan....

Bak kata orang melihatkan keadaan track ini tak ubah seperti bebelanja sewaktu nak berbuka dibazar ramdhan..tengok semuanya sedap dn terliur...




Bayangkan jika matahari tepat dikepala..sememangnya akan pasti menitiskan peluh jantan..maklum la..tidak terdapat langsung tempat berteduh...bak kata orang seperti track sahara.

Berdetik hati aku..bagaimana la semasa Felda ini dibuka...maksud aku sewaktu mereka meneroka felda ini..






Ditrack ini aku layan DH...mengikut dari sukatan meter aku..sememangnya mencecah 60km/h...pehhh..memang layan....aku belasah to maximum..brake XT hidroku lansung tak ku cuit...save aku punya pad brake....

Kata orang apa barang kalau layan DH tekan2 brake...







Aku teruskan climbing bukit ke3..yang sememangnya panjang dan landai....setiap bukit yang bakal kudaki..pastikan ku rakam setiapnya..buat tatapan gang pujMAC dan peminat MTB...kepada yang meminati "X"country..sememangnya menaikkan syahwat mereka....








Lihat saja keadaan tracknya...pasti meleleh air liur peminat MTB!!!! tak ubah sekali pandang macam track Formula 1 Sepang...












Nie lagi satu....track yang panjang,landai serta climbing....

Tepuk dada tanya selera..adakah terbuka nafsu anda melihat track nie?..Sendiri tanya sendiri jawab la....









Ni lak bukit ke4 untuk climbing...pehh sememangnya...tidak sia2 aku menukarkan wheelset aku dari Mavic Crossride to Fulcrum Metal 5..climbing smooth habis...

Memang aku tak sangka..kayuh menggunakan wheelset baru nie..memang smooth..patut la..Giant a.achik tu hari masa layan Putrajaya..laju semacam aje...






Lihat sajalah DH..emmm sememangnya layan...di sini aku tak pasti berapa speed DH..maklum la teruja abis layan DH...leleh aku cakap kau..

Climbing....DH...climbing..DH..pehhhh bestttt










Sedang aku syok layan track nie tiba2 aku lost direction..kayuhan aku terbantut disebabkan jalan yang terputus..namun aku tak putus asa apa lagi..junjung bike and continue...











Climbing bukit ke5...memang best....panas mula mencucuk kepala..walaupun jam menunjukkan hampir pukuk 8am....

Setiap bukit yang didaki menpunyai keistimewaan dan keasyikkan yang tersendiri..yang tak mampu diperkatakan...








Nie lagi DH...amacam..best...terliur tak?..Ada berani nak layan???


He..he..yang pasti selepas nie bla balik kg..mesti bawak MTB..he.he...









Climbing dibukit ke6 emmm...tak mampu aku nak ceritakan lagi..yang past setiap bukit,,mempunyai keunikkannya...

Dah la climbing..siap corner lagi lepas corner..climbing lagi.pehhhh..tak sia2 aku beli Wheelset Fulcrum Metal 5..dengan XTR Rotor...

Wheelset nie kayuh emand soth..Rotor XTR lak...brkake rasa "ABS" aje...





Aku tak lepaskan peluang yang ada..walaupun layan sorang2..kenangan tetap diambil buat tatapan didada blog...

Secara tiba2 teringat anak2 buah pujMAC..selaunya muka2 mereka menghiasa dada blog..tapi kali ini..turn aku lak...








Climbing dibukit yang ke7...tinggi..yang pasti menyeksakan....memang layan habis...

Teringat aku akan track balak ciptaan Lontruth...memang teruja...lebih kurang ca track balak juga la Felda Jelai nie...









Bila aku lihat track ini tiba2 aku teringatkan track balak di Jamboree Kedah yang lalu..yang pasti bersebelah dengan gaung..silap control mahu ke gaung dibuatnya..memandangkan aku layan track nie sorang..so aku harus berhati2...

Risau lak...mana la tahu..silap2 dida akhbar muncul muka aku..." Anak Muda dicAri...disyaki..kecundang sewaktu berkayuh" riasu gak aku...





Sedang aku syok layan track nie..tiba2 aku merasakan seolah aku macam nak pitam..dan muntah2...aku ambil keputusan berehat sebentar..tak pernah dalam sejarah aku berkayuh..aku nak pitam...

Aku mengambil langkah berjaga2 memandangkan aku sorang dihutan nie...aku berehat...sebentar...sambil tertanya2 kenapa dan mengapa...






Aku tak pasti mengapa aku nak pitam..mungkin kejutan berkayuh diwaktu siang memandangkan...1 bulan aku tak berkayuh diwaktu siang..atau mungkin kerena perut dah didisi dengan lemang,kuih muih serta rendang...maybe tak balance agaknya...

Terbayang dikepala otak aku, macamana la.dgn orang yg tak pernah bersukan...perut diisi secukup2nya selepas ramadhan....hiushhhh





Setelah berehat lama dan aku rasakan yang aku dah stabil..aku teruskan kayuhan aku..nasib abik DH..DH nie kalau tak silap aku..aku layan to maximum..mengikut meter aku..speed 62km/h...memang layan..sedikitun aku tak sentuh XT Hidro brake aku...

Malah siap buat aksi2 yang mendebarkan..kalau fulsus..mesti best layan..tapi bagi aku la..yg penting keberanian...






Nie lagi layan..best...tak mampu nak aku coretkan..cukup la sekadar picture buat tatapan kawan2...yang jauh diperantaun....











Climbing di bukit ke8...maybe final bukit agaknya..kerana aku dah mula terasa seolah hilang kawalan...

Namun semangat berkayuh aku kuat...tapi yang heran kenapa bila aku masuk Jamboree aku tak sekuat ini...adakah wheelset aku?..ataupun mental aku tak kuat bila lihat ramai yang dok melepak dibahu2 track?????






Melihatkan keadaan fizikal aku yang aku rasakan kurang mengizinkan aku mengambil keputusan untuk menamatkan kayuhan aku..walaupun meter aku dah mencecah 31kilometer...aku mengambil keputusan pulang mengikuti jalan raya..memandangkan aku fikir ini adalah jalan yang landai...








Ternyata tekaan ku salah..kayuhan aku di road..sememangnya menyiksakan juga..lihat saja...lah..climbing...& climbing...












Dan climbing lagi..pehhhh..teruji fizikal aku..namun aku teruskan jugak...dan sedikit pengalaman di setiap Jamboree aku gunakan untuk mengharungi kayuhan ini...












Climbing lagi....perbezaan climbing road & offroad ternyata berbeza...nak tahu apa bezanya..tanyalah kepada para MTB yang lain...











Sayup aku tengok track nie..sememangnya memenatkan...

Peluh terus menitik dan menitik...











Sayup pemandangan kayuhan road nie...berbeza dgn offroad..sesungguhnya offroad lebih menyeronokkan dari road.












Aku hampir dipersimpangan diantara Tampin & Gemas....













Finally aku sampai di permulaan aku...Nyata aku teruja dengan track ini..setiap kayuhan aku..menyeronokkan..kalau ada masa lagi..pasti ku ulang di syawal ke 4.









Sememangnya...susah nak pisahkan MTB ni dengan apa2 begitulah kalau dah minat....setiap peluang diambil dengan sebaik mungkin, tanpa mengira waktu dan hari.

Kayuhan Syawal kali ini pasti mengamit memori aku. Akhirkata dari aku selaku pujMAC Blogger "MENGUCAPKAN SELAAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN"



No comments:

Post a Comment