Assalamualikum serta Salam Sejahtera Kepada pengunjung Blog PujMAC "Please Sign this Guest Book" sebagai tanda menyokong perjuangan PujMAC dalam arena MTB Sekian Terimakasih

Tuesday, September 1, 2009

Kayuhan AMBANG MERDEKA 2009

Tarikh: 30_August_2009
Meeting Point: Taman Dagang Avenue Ampang
Destinasi: Bandar Tun Razak
Jarak : 13kilo
Puncak Tetinggi:160m (Bukit Tertinggi)


Laluan Kayuhan AMBANG MERDEKA 2009


Track Profile AMBANG MERDEKA 2009




Sempena malam merdeka PujMAC masih mencari2 destinasi untuk berkayuh, survey punya survey dalam internet terjumpa blog Basikal.Com
Maka susunan dibuat, dan kata sepakat telah diambil untuk menyetai mereka dalam Kayuhan Ambang Merdeka 2009

Kayuhan kali ini disertai oleh: Fairuz, Kaylah, Bro Zin, anak Bro Zin, Ken, GTnik (PujMac) , Jayen (PujMac) , Khairul (PujMac)




Para rider pada malam tu, masing-masing sempat bersuai kenal serta bersalaman maklum la ini kali pertama bertemu diatas minat yang sama.

Sesungguhnya sikap sebegini harus dikekalkan tak kira bangsa serta agama. Tapi sampai bila kita boleh menerima keadaan itu???






Sebelum memulakan kayuhan Bro Yeti & Jayen dari pujMAC sempat berposing manakla Bro GtNik kali ini menjadi photgrapher memandangkan pujMAC bogger terpaksa duduk dirumah..bukan dikenakan akta ISA tetapi keadaan tidak mengizinkan kesihatan anak yang disahlan oleh doctor terkena positive H1N1 (dugaan dibulan ramadhan terhadap hambanya2)

GtNik belajar menjadi blogger dari sekarang (kira skuad pelapis la)




Kami memulakan kayuhan yang agak2 santai kerana faktor geografi dikawasan berkenaan tidak memerlukan tenaga yang begitu banyak, memandangkan kawasannya hanya landai, bak kata Bro GtNik..nie kira kawasan kacang2 aje...








Dipertengahan dapat dirasakan tiba-tiba crank menjadi berat, setelah diihat kawasannya alamak..dah mula mendaki la...

Suasana malam tu jugak... jalanraya semakin sibuk..maybe orang2 kota sedang mencari-cari "port" baik punya untuk melihat percikkan bunga api ataupun sebaliknya..






Wow!!! Hebat Bro Yeti, sempat lagi berbual sambil berkayuh..melihat dari faktor geografinyanya cam berbuit-bukit..cam nielah kalau training cukup, stamina ada..jangankan bukit Gunungpun boleh dipanjat oleh Si Yeti nie...









Masing2 sudah mula mengunakan gear yang tinggi untuk memanjat..mengikut kata Lancetangga, kalau boleh lupakan gear 3 atau besar..sebaiknya cuba aje guna no 1 dan belakang no 2 or 3..supaya betis menjadi kuat dan bila panjat bukit..selamber aje la...

Kelihatan Bro Jayen sedang berusaha merapati Bro Yeti..






Manakala Bro GtNik masih mampu shoot beberapa pic buat tatapan didalam blog..sebenarnya bukan mudah utuk shoot pic dari atas basikal..sesiapa yang pernah mengalaminya..pasti tahu keperitannya.









Sayup2 aje GtNik tinggalkan kawan2 demi untuk mendapatkan shot yang terbaik untuk diterjemahkan didalam blog mengenai kayuhan kali ini.

Beginilah keadaan sebagai seorang blogger...tapi yang pastinya enjoy.







Wajah kepenatan yang teramat sangat, tercunggap serta terjelir lidah sweeper dalam pujMAC merangkap wakil blogger kali ini.

Walaupun penat dan jerih yang pasti kepuasan dalam dunia MTB ada value yang tersendiri disamping dapat menjaga tahap kesihatan yang baik.






Pendakian yang menuju kearah Alam Damai satunya pendakian yang benar2 mencabar stamina cyclist.

Mari kita teruskan ke episod seterusnya..
Yang pasti GtNik sudah berada dihadapan untuk mengambil gambar2 dari cyclist yang lain..







Bro Yeti sampai sejurus wakil blogger sampai...melihatkan dari air muka seolah2 bukit ini bukanlah teruk baginya..namun ini benar2 mengajarnya pelbagai pengalaman serta penggunaan gear yang berpatuttan.










Diikuti pula Bro Ken@Kamarul Blogger bagi Basikal.Com kuat stamina bro nie....

Melihatkan dari cerita2 blog mereka..ini bukanlah sebarangan orang juga. Semoga satu hari nanti pujMAC blgger dapat berkayuh dengan Basikla.Com







Manakal Bro Jayen sampai selepas itu...ini benar2 menguji stamina bro Jayen yang asih baru dalam MTB, namun pengalamannya dalam pandakian bukit sedikit sebanyak dipergunakan dalam kayuhannya kali ini.

Melihat dari riaksi wajahnya terpancar satu kepuasan serta kepenatan yang teramat sangat.."Keep it Bro" yang pasti lepas Raya nie masih banyak "OFFROAD" yang ingin dijelajah.




Kami sempat berehat melepaskan rasa kepenatan, nafas yang keluar dari hidung dan diikuti mulut seolah-olah seperti bunyi nafas lembu & kerbau yang diorbankan sempena Hari Raya..he..he..

Rider's menunggu para riders yang lain sebelum meneruskan kayuhan pendakian.






Finally sampai juga akhirnya orang yang ditunggu-tunggu. Kepada yang menunggu mungkin satu masa yang lama..tapi kepada rider's yang mendaki hanya Allah S.W.T yang lebih mengetahuinya betapa didalam hati meronta2 bertanya bilakah nak habis bukit nie.

Sesungguhnya dalam dunia MTB, kekuatan tenaga adalah no 2 yang penting kekuatan mental..kalau tak pecaya mari kita cuba.






Nie lak Bro Zain dari Basikal.Com menanti kedatangan Juniornya. Hati bapa mana tak risau jika bayangan Junior masih belum menjelma..itu lah kasihnya seorang ayah terhadap anaknya...Bagaimana pula tanggungjawab kita sabagi seorang anak kepada ayah?????








Ini dia Junior kepada Bro Zain,finally sampai jugak. Walaupun dari airmukanya terpancar tahp keletihan dan tercunggap-cungap..namun satmina masih steday maklum la..ornag muda..

Alangkah bagusnya jika anak2 muda menyambut erti kemerdekaan dengan cara begini ataupun secara sihat..dari dok melonjak2 kat Dataran Merdeka tanpa hala tuju..




Pendakian menuju ke garisan penamat. Kesimpulannya jikalau sign board d]sudah diletakkan dilaluan kereta...secara logiknya kita sudah boleh agak, kecerunannanya, ketajamannya serta pendakiannya yang pasti merbahaya.

By the way syabas tu PujMAC rider's mampu merialisasikan Kayuhan ini.





Kayuhan diterusakan menuju ke Puncak Tangki, terasa sungguh betis ini seperti dilenyik2 kerana dok kerah tenaga panjat ke Puncak Tangki.

Tapi oleh kerana semangat di Ambang Merdeka..kayuhan tetap diteruskan...








Tapi yang pasti setiap kali Kayuhan wakil Blogger mesti mendahului para Rider's maklum la..nak mabil the best shoot untuk di paparkan didada blog.

Thanks to Bro GtNik..lepas nie ira dah boleh jadi Blogger lak...






Sebelum kayuhan ke Puncak Tangki diteruskan kami mengambil keputusan untuk berehat ambil angin sambil menantikkan rider2 yang lain.

Semasa menunggu rider's yang lain disinilah suara Bro yeti berbunyi:
Macam nie barulah kayuh namanya..nampak tak lutuut aku nie berpeluh menitik2..

Bro GtNik pula:-
Fuhhh..nampak2 hebat demo....



















Bro Jayen lak seolah-olah menunjukkan nafasnya sudah sampai ke paras hidung, berkat keyakinnan serta semangat yang tinggi, kayuhan harus diterskan..

Bro Jayen:
Kalau la dari umur 13 tahun dulu au dah berecimpung dalam MTB..dah wakil malaysia or juara dunia aku nie...




Inilah Jentera kesayangan Bro Yeti, hijau petronas lagi...lepas nie boleh kayuh gi kerja memandangan harga minyak dah naik..so pandai2 la...nak plan..










Kami masih meneruskan kayuhan ke Puncak Tangki, melihatkan dari jalannya maybe belum ada yang mamu memanjatnya, kecuali menggunakan road bike.

Kelihatan Bro Jayen & Yeti terkulai di satu selekoh, akhirnya possing ambil gambar..







Junior Bro Zainpun, mengaku kalah denagn pendakian yang tinggi. Bukan calang2 rider yang mapu menawannya.











Finally kami sampai ke Puncak Tangki, bagaimana kami sampai usah dipersoalkan..yang penting Kayuhan kami mencapai matlamat.











DiPuncak Tangki kami sempat merakamkan kenangan terindah disana denga sesisi bergambar...tak complete rsanya Kayuhan jika tak ada gambar berkumpulan..

Dari Kiri: YetiK_PujMAC,Bro Ken, Jayen_pujMAC, Zain Junior, Bro Zain, Bro Fairuz, serta tertinggal satu Bro, terlupa nak betanyakan nama..See u nect time Bro!!!!





DiPuncak nie kami sempat melihat cahaya bunga api yang dipancarkan dari entah dimana...sempena menyambut 52 tahun Merdeka NegaraKU MALAYSIA.

Semua pakat2 dok menung..mungkin bertanya aakah erti kemerdkaan bagi mereka malam tu...kalau tanya blogger..entah la.."temanpun tak tahu nak jawab apa?.."







Kayuhan kami meuju ke penghujungnya setelah melayan buit Puncak Tangki serta bunga api sempena MERDEKA. Bab nie la ynag best..bila DH..cuma bezanya DH road dengan DH OFFROAD..sungguh jauh bezanya...









Kayuhan yang menuju ke destinasi terkahir. Selaku PujMAC Blogger mengucakan ribuan terimakasih terhadap Basikal.Com diatas kesdudian menerima kami untuk berkayuh di Kayuhan Ambang Merdeka 2009.

Untuk cerita yang lebih lanjut pengujung blogger boleh terjag blog nie.

Form more detail please refer http://www.beskal.com/









Date:30hb Ogos 2009
Start time:10:30pm
Start Place: Jalan Kebun Shah Alam
Destination: Dataran Shah Alam
http://kayuhbeb.blogspot.com/




Malam merdeka yang lalu pujMAC tidak merancang melakukan kayuhan sendirian, malah menyertai mana club yang berkayuh serta menyambut merdeka. Maka dari itu PujMAC yang rata2nya tidak tinggal setempat terus encari laluan2 bagi menyusup asuk untuk berkayuh dia ambang merdeka. Bro Kulat sempat menyusup masuk dalam Team Kayuhbeb untuk berkayuh ke Dataran Shah Alam..


Bro Kulat (berbaju hijau) bersama dengan Team Kayuhbeb sempat emberi post yang mnarik sambil memperagakan Bendera Malaysia
(hati2 jangan jatuh bendera tu)












Bro Kulat bersama denagn Bro Khairul salah seorang dari Team Kyuhbeb, sememangnya Team Kayuhbeb & PujMAC mempunyai talian yang kuat.








Dah penat berkayuh, berehat sebentar sambil2 tengok apa yang patut, rasanya apa lagi dok usha "buah nyor" la tu.

Tengah2 malampun ada org jual buag nyor ke???? tepuk dada tanya selera...








Apa lagi yang tak memeuaskan hati Azrul (Kayuh beb Blogger) serta si Khairul tu. Wahhh..bike siapa tu siap dibalut dengan bendera Malaysia tu...hati2 dengan bendera tu..itu harta kita lambang 52 tahun merdeka








Tu dia..jentera yang datang pada malam tu..dari pelbagai pelusuk...inilah kalau dah dikatakan minat serta hobi..dalam apa cara sekalipun pasti turun...









Bro Kulat sepat berposing dengan Team Kayuhbeb, semoaga dengan harapan Tahun depan dapat kayuh lagi..insyaalah.









Untuk cerita lebih lanjut sila layari Team Kayuhbeb atau add mana rider yang empunyai Face Book.

Thankss!!!! MERDEKA!!!MERDEKA!!!

IHKLAS dari


No comments:

Post a Comment