Assalamualikum serta Salam Sejahtera Kepada pengunjung Blog PujMAC "Please Sign this Guest Book" sebagai tanda menyokong perjuangan PujMAC dalam arena MTB Sekian Terimakasih

Monday, November 23, 2009

Kayuhan Bukit Jalil - KLCC

Date:20_November_2009
Distance 35km
Maximum: 45km/h




Kuala Lumpur..sememangnya sinonim dengan Kota Raya Metropolitan, kesibukkannya pasti membuatkan malamnya tidak ubah seperti siang hari. Bagi menyingkap realitinya pujMAC menyelinap segenap ceruk Kuala Lumpur untuk melihat kebenaran kata2 dari semua warga kota.

Kayuhan kami kali ini telah dirancang oleh YetiK dimana kami akan bermula dari Stadium Bukit Jalil + KLCC + Menara KL + Doaraisamy + Dataran Merdeka + Bukit Jalil. Kayuhan kami kali ini disertai oleh YetiK, GtNik, A.achik, Cupin (nama manja seseorang), Awis_KLIA, Cik Da dan 2 rider tegar (sorry lupa lak nama la..)


Sebelum bermula dan sementara menunggu rider2 yang lain, ini adalah acara biasa bagi semua MTB rider, berbual dan berkenalan diantara satu sama lain. Yang menyeronokkan MTB nie..sekali jumpa dan berkayuh terus saja mesra bak kata Bob AF4 (mesraaaaaaaa....)









Baru nak bermula berkayuh, rantai Cik Da buat hal...so terpaksa la..membetulkannya.

Untuk pengetahuan (habis glove fox aku hitam dek kerana kena minyak rantai....)
Ayat2 yang dipetik dari Abe Chik Facebook
Nik Mar
tugas chif mrangkumi semua aspek detail..

Aida Hanim
Tenkiu cif ...rantai beskal jatuh...lampu cicir ..reflektor ...apalagi..

Abe Chik
hehehe.... tenkiu jeee... cif complain glove dia itam kena minyak... kasi up tehtarik satu laaaa... hehehe



GtNik malam tu menjalankankewajipannya sebagai sweper...habis basikalpun disapunya..tuannya entah dimana...

NMemang amanah betul GtNik menjalankan tugasannya.

So mana2 rider yang tak larat kayuh jangan bimbang pujMAC mempunyai sweper yang cukup terlatih..





Kayuhan kami kali ini diketuai oleh Yeti, namun atas faktor2 tertentu kayuhan ini diambil alih oleh seseorang (lupa lagi namanya), walaubagaimanapun tidak kira siapa yang lead..yang pasti berkayuh enjoy dan mencapai matlamat.











Melalui Hihway KL- Putrajaya sememangnya meyeronokkan, ditambah pula kurangnya kenderaan yang melalui jalan ini pada waktu malam..

Yang pasti jalan ini sememangnya menguji ketahanan para rider's dan tak kurang juga menguji kekeuatan lutut anda...climbing yang panjang dan pasti akan mengeluarkan bunyian2 yang sungguh mengerikan dari lubang hidung rider..





Apabila sudah berada diatas highway, faktor2 keselamatan adalah paling utama, pastikan semua rider membawa blinkker yang cukup terang dan dinasihatkan memakai baju yang terang ataupun reflector bagi memudahkan pemandu melihat anda.

Kayuh2 jugak..tapi keselamatan harus diutamakan.










Kami memasukki Kota Raya, pehhh..betapa seronoknya berada dikota raya dan merempit dengan basikal..adalah sesuatu yang pelik bagi warga kota yang tidak bersenam..tetapi bagi yg mengamalkan senaman..tentunya menarik perhatian mereka.








Setelah berkayuh sejauh 10kilo, kami berehat sebentar sambil ada juga rider mengambil kesempatan membetulkan bike dimana dapat dirasakna bike tidak berada didalam condition yang cukup baik.

Apabila berkayuh dinasihatkan para rider's membawa keleangkapan yang secukupnya, tools,pump, tiub dan jgn lupa bawak kad penegnalan...








Sementara menunggu para rider's melepaskan hajat..kami mengambil peluang berbual2 sambil menceritakan kayuhan menuju ke KLCC, yang pasti pengalaman baru bagi new rider yang mengikuti pujMAC berkayuh..







Kayuhan kami teruskan ke KLCC, dari jauh sudah ternampak puncak KLCC, apabila dah nampak..semangat semakin membara.

Kesibukkan pada malam itu tidak sedikitpun melunturkan semangat kami malah kami berkayuh dengan penuh yakin.










Inilah wajah KLCC yang mengamit kami setiap Jumaat malam untuk berkayuh sambil berehat melihat suasana malam diKLCC dan gelagat penduduk Kota Raya.











pujMAC tidak melepaskan peluang bergambar sambil berlatar belakangkan KLCC.

Disini achik mula menunjukkan skil potografinya.
Buat sementara ini masih belum ada yang mampu mengugat tugas achik.





Sesampainya kami di KLCC masing melepak sambil melpaskan kepenatan..terlihat wajah2 puas terpancar dari muka masing2. Kesibukkan warga kota yang tidak tahu mengenal erti siang & malam..membuatkan KLCC masih segar dan cahaya2 neoan masih terpancar terang. Yang pasti kami tidak melepaskan peluang lepak diKLCC, terfikir dari fikiran aku..kalau la ada kawan2 yang nampak aku melepak diKLCC sambil berbasikal..mahu diketawakan sambil tergolek agaknya..mana taknya macam pelik rasanya..dan aku pasti semua yang terlintas dikotak fikiranku pasti ada juga berligar2 di kepala hotak rider2 yang lain...


Wajah2 kepuasan dari rider pada malam itu...

Semuanya menikmati dan kagum dengan ketinggian KLCC...

Sambil lepak2 semua cerita keluar dari mulut masing2...

Tak lepas peluang yang cuba mempromosikan pujMAC team kepada para2 pelancong yg ada pada malam itu...

Bayangkan tension dipejabat dapat dilepaskan dengan berkayuh dan berbual2 kosong..sesungguhnya baik untuk otak..bak kata org kampung aku.."release tension"

Berlatang belakangkan KLCC yang tersergam indah....

Inilah bangunan yang tertinggi didunia hasil ilham dari bekas PM "Tun Dr Mahathir Mohamad" yang secara tak lansung telah meletakkan Malaysia dipentas dunia.





Setelah puas berehat sambil menjamu mata dan menghilangkan penat lelah kami meneruskan kayuhan kami dimana satu lagi bangunan yang menjadi kebanggaan penduduk Malaysia, iaitu Menara KL ataupun orang kampung aku panggil " KL Tower"






Semasa menuju ke KL Tower, dapat aku lihat akan kesibukkan kota raya dimana kiri dan kanan dipenuhi dengan pusat2 hiburan yang pasti mengegarkan iman remaja dan anak muda tak kurang juga golongan seperti kami.












Kami melepasi Hard Rock Cafe satu2nya cafe yang sememengnya menjadi kegilaan aku dari dulu dan kini.

Terfikir dah lama betul aku tak jenguk HRC nie...












Inilah Kl Tower, sayup saja dan menaranya seolah menyentuh awan...pemandangan waktu malam sememangnya menarik.









Untuk sampi dikaki Menara Kl bukan;ah satu kerja yang mudah, kayuhan yang climbing dan berselekoh memerlukan tenaga yang banyak dan kuat.

Inilah kali pertama aku climbing KL Tower dengan basikal...seingat aku..aku sampai disini 3 or 4 bulan yang lalu..






Sekali lagi achik menjalankan tugasnya dengan cukup baik..mengambil gambar dari posisi yang menarik sambil berlatanr belakangkan KL Tower...






Setelah puas melihat keindahan KL Tower dan menikmatai pemandangan dipuncak..kami meneruskan kayuhan kami ke Doraisamay yang terkenal suatu ketika dahulu. Sambil berehat dan minum teh tarik..







Bila dah sampai diDorasamy pelbagai cerita yang keluar dan ada jugak yang order makanan seolah-olah balik nanti naik kereta...
Antara kata2 yang dipetik dari Abe Chik Facebook:-
Nik Mar
@ doraisamy layan sup kambing..mbekkkk

Abe Chik
lepas makan xlarat nak kayuh.... hahaha

Sharizman Shamuri
slow je kayuh....

Aida Hanim
topik hari ini = tekanan darah, tabiat merokok





Setealh puas menikmati TT, roti canai, sup ekor cicah roti dan mee goreng..kami berkayuh pulang dan melalui Dataran Merdeka.

Didataran merdeka emm..malas cerita laaa...pelabagi aksi,lakonan dan gerak geri yang sunggyang terdapat di Dataran Merdeka..jika anda nak tahu..sila ikuti kayuhan pujMAC ke KLCC..setiap jumaat malam...







Disini masing dah mula merempit..dan melepaskan geram berkayuh dan tidak lupa juga melepaskan geram berkayuh climbing,dh dan pelabagi..yang seronoknya kayuhan di Kota Raya sememangnya lain....







Yang pasti Kayuhan KLCC sememangnya menyeronokkan dan melapangkan kepala hotak yang serabut. Sesiapa yang nak tahu suasana KL diwaktu malam selain menaiki kereta mari kita ramai2kan Kayuhn pujMAC ke KLCC anda pasti dapat merasakan kelainannya. Untuk mendapatkan cerita2 bergambar dari kayuhan KLCC sila add facebook abe chik.

No comments:

Post a Comment